Methode

Helemaal hands-on. Met trainingen over ontwerpend en onderzoekend leren. Ontdek hoe leuk wetenschap en technologie zijn voor leerlingen én voor jou.

Iedereen is een maker

Een koelkast of een kleerhanger? Een brug of een broodrooster? Bijna alles om ons heen wordt bedacht en gemaakt. Daar is creativiteit voor nodig, probleemoplossend vermogen en samenwerking. Vaardigheden die we al bij kinderen al vroeg kunnen stimuleren. Want geloof het of niet, maar kinderen kunnen zelf een simpele stofzuiger maken. Maar hoe helpen we ze hun talenten en 21e-eeuwse vaardigheden te ontwikkelen?

Tien toegankelijke thema's 

Maakkunde bestaat uit tien toegankelijke thema’s over wetenschap en technologie. Elk thema is er in twee modules: één voor groep 1-4 en één voor groep 5-8. In elke module zoeken leerlingen zelf naar een oplossing voor een probleem. 'Hoe zorg je dat je plantje water krijgt als jij op vakantie bent?' 'En hoe blijf je droog op een zelfgebouwd vlot?'



Ontwerpcyclus als basis

Eerst doen de leerlingen onderzoek. Met de verworven kennis maken en testen ze hun eigen ontwerp. Dat verbeteren ze totdat het werkt. De open opdracht biedt ruimte voor de oplossingen en ideeën van alle leerlingen. Zo kan de oplossing er elke keer anders uitzien!

In vier stappen naar de oplossing

Alle modules van Maakkunde volgen dezelfde heldere structuur. Les 1: probleem begrijpen en vooruitblik naar de volgende lessen. Les 2: probleem onderzoeken en nieuwe kennis gebruiken voor het ontwerp van de oplossing. Les 3: creëren, testen en verbeteren. Les 4: laten zien wat je gemaakt hebt, en met elkaar in gesprek gaan.

Gebruik wat je wil

Maak het zo klein of zo groot maken als je wil. Je kunt direct aan de slag met het gratis lesmateriaal, inclusief de nieuwe digibordlessen. Klik op één van de thema’s, lees de leerkrachtenhandleiding en ga naar de lessen. Eerst een keer een W&T-activiteit uitproberen? Kies voor een korte activiteit van het thema. Maakkunde integreren op school? Kijk dan eens naar de trainingen.

Geschikt voor alle typen leerlingen

De methode is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Ze is samen met het onderwijs ontwikkeld en getest in de klas. De modules zijn geschikt voor verschillende typen leerlingen en je kunt ze goed combineren met rekenen en taal. Hier lees je meer over de leerdoelen voor vaardigheden, houding en kennis.