< Thema's

Introductieles

Wat is techniek?

In de introductieles van Maakkunde maak je samen met de klas kennis met ontwerpend en onderzoekend leren. Wat is ontwerpen eigenlijk? En waarom wordt iets ontworpen? Jullie ontdekken het aan de hand van rietjes. De introductieles legt de basis voor alle Maakkundelessen.

Tijdsduur
35 minuten

Leerdoelen
Naast de algemene leerdoelen van de Maakkunde lesmethode die van toepassing zijn op iedere module, vind je hier de leerdoelen van de introductieles.

De leerlingen:
– weten dat voorwerpen ontworpen zijn met het doel een bepaald probleem op te lossen of te voorzien in een specifieke behoefte;
– maken kennis met de ontwerpcyclus;
– vergelijken de rietjes.

Aansluiting bij taal
De leerlingen:
– beredeneren hun ideeën over techniek;
– kennen de begrippen ‘ontwerpen’ en ‘onderzoeken’;
– gebruiken de volgende begrippen:
• lang
• kort
• dik
• dun
• smal
• breed

Digibordles

Heb je nog nooit een digibordles gebruikt? Kijk in de gebruiksaanwijzing hoe een digibordles eruit ziet en hoe de verschillende onderdelen werken.

Uitgelichte onderdelen

De maakkundecyclus
De didactische cyclus van Maakkunde komt in het begin van iedere les terug. Bij deze introductieles lichten we deze uit, omdat je hem nog veel zult tegenkomen.
Waarom zien zoveel rietjes er verschillend uit?
Onderzoek met de leerlingen in deze introductieles alledaagse technieken door de vraag te stellen waarom alle rietjes in deze illustratie er eigenlijk verschillend uitzien?

Wat is techniek?

In de introductieles van Maakkunde maak je samen met de klas kennis met ontwerpend en onderzoekend leren. Wat is ontwerpen eigenlijk? En waarom wordt iets ontworpen? Jullie ontdekken het aan de hand van rietjes. De introductieles legt de basis voor alle Maakkundelessen.

Tijdsduur
35 minuten

Leerdoelen
Naast de algemene leerdoelen van de Maakkunde lesmethode die van toepassing zijn op iedere module, vind je hier de leerdoelen van de introductieles.

De leerlingen:
– weten dat voorwerpen ontworpen zijn met het doel een bepaald probleem op te lossen of te voorzien in een specifieke behoefte;
– maken kennis met de ontwerpcyclus;
– vergelijken de rietjes.

Aansluiting bij taal
De leerlingen:
– beredeneren hun ideeën over techniek;
– kennen de begrippen ‘ontwerpen’ en ‘onderzoeken’;
– gebruiken de volgende begrippen:
• lang
• kort
• dik
• dun
• smal
• breed

Digibordles

Heb je nog nooit een digibordles gebruikt? Kijk in de gebruiksaanwijzing hoe een digibordles eruit ziet en hoe de verschillende onderdelen werken.

Uitgelichte onderdelen

Waarom ziet het theezakje er zo uit?
Onderzoek met de leerlingen in deze introductieles alledaagse technieken door de vraag te stellen waarom een theezakje eruit zoals het eruit ziet? Wat zijn de functies van die eigenschappen?
De maakkundecyclus
De didactische cyclus van Maakkunde komt in het begin van iedere les terug. Bij deze introductieles lichten we deze uit, omdat je hem nog veel zult tegenkomen.