In de introductieles van Maakkunde maak je samen met de klas kennis met ontwerpend en onderzoekend leren. Wat is ontwerpen eigenlijk? En waarom wordt iets ontworpen? Jullie ontdekken het aan de hand van rietjes. De introductieles legt de basis voor alle Maakkundelessen.
Tijdsduur
35 minuten
Leerdoelen
Naast de algemene leerdoelen van de Maakkunde lesmethode die van toepassing zijn op iedere module, vind je hier de leerdoelen van de introductieles.
De leerlingen:
– weten dat voorwerpen ontworpen zijn met het
doel een bepaald probleem op te lossen of te
voorzien in een specifieke behoefte;
– maken kennis met de ontwerpcyclus;
– vergelijken de rietjes.
Aansluiting bij taal
De leerlingen:
– beredeneren hun ideeën over techniek;
– kennen de begrippen ‘ontwerpen’ en
‘onderzoeken’;
– gebruiken de volgende begrippen:
• lang
• kort
• dik
• dun
• smal
• breed
Heb je nog nooit een digibordles gebruikt? Kijk in de gebruiksaanwijzing hoe een digibordles eruit ziet en hoe de verschillende onderdelen werken.
In de introductieles van Maakkunde maak je samen met de klas kennis met ontwerpend en onderzoekend leren. Wat is ontwerpen eigenlijk? En waarom wordt iets ontworpen? Jullie ontdekken het aan de hand van rietjes. De introductieles legt de basis voor alle Maakkundelessen.
Tijdsduur
35 minuten
Leerdoelen
Naast de algemene leerdoelen van de Maakkunde lesmethode die van toepassing zijn op iedere module, vind je hier de leerdoelen van de introductieles.
De leerlingen:
– weten dat voorwerpen ontworpen zijn met het doel een bepaald probleem op te lossen of te voorzien in een specifieke behoefte;
– maken kennis met de ontwerpcyclus;
– vergelijken de rietjes.
Aansluiting bij taal
De leerlingen:
– beredeneren hun ideeën over techniek;
– kennen de begrippen ‘ontwerpen’ en ‘onderzoeken’;
– gebruiken de volgende begrippen:
• lang
• kort
• dik
• dun
• smal
• breed
Heb je nog nooit een digibordles gebruikt? Kijk in de gebruiksaanwijzing hoe een digibordles eruit ziet en hoe de verschillende onderdelen werken.