Isolatie

Maak een ovenwant

Er worden op school koekjes gebakken. Als de koekjes uit de oven komen zijn ze heel heet. De kinderen hebben ovenwanten nodig om te voorkomen dat ze hun vingers branden als ze de koekjes van de bakplaat halen. Er zijn niet genoeg ovenwanten voor alle kinderen. Kunnen de leerlingen zelf een ovenwant maken?

In de lessen onderzoek je samen met de leerlingen een ovenwant en verwoorden ze het verband tussen de eigenschappen en de functie daarvan. Ze onderzoeken of een dikkere lap stof beter warmte tegenhoudt dan een dunne lap stof. Daarna ontwerpen en maken de leerlingen zelf een ovenwant. 

Bijbehorende training

Vervolgtraining C - Inhoudsmaten, Isolatie, Chemie

Tijdsduur module

2 uur en 50 minuten (exclusief introductieles en uitbreiding)

Kerndoelen

1, 2, 3, 8,12, 23, 40 ,42, 44, 45, 54, 55

Leerdoelen

Leerdoelen op het gebied van vaardigheden, houding en kennis die van toepassing zijn op iedere module van de lesmethode vind je hier. De module Isolatie heeft ook nog een aantal specifieke leerdoelen:

  • De leerlingen gebruiken de ontwerpcyclus voor het ontwerpen en maken van een ovenwant.
  • Ze doorlopen de onderzoekscyclus bij het onderzoeken van isolatie.
  • Ze ervaren het verschil tussen koud, warm en heet.
  • Ze leren dat je met een thermometer temperatuur kunt meten.
  • Ze ervaren dat je met stof warmte tegen kunt houden.
  • Ze kunnen het verband tussen de eigenschappen en de functie van een ovenwant verwoorden.
  • Ze ervaren dat een dikkere lap stof de warmte beter tegenhoudt.

Aansluiting bij taal

  • De leerlingen formuleren vragen.
  • Ze verwoorden hun eigen ervaringen.
  • Ze beargumenteren hun ontwerpkeuzes.
  • Ze presenteren hun product
  • Ze gebruiken de volgende begrippen: koud, warm, heet, branden, temperatuur, thermometer, meten, veranderen, hoger/lager, materiaal, kenmerk, eigenschap, binnenstebuiten, tegenhouden, fiberfill, indrukken, lap stof, dik/dun

Aansluiting bij rekenen

  • De leerlingen rangschikken flessen met water naar hoogte temperatuur.
  • Ze doen ervaring op met de thermometer als meetinstrument.
  • Ze gebruiken de tegenstelling hoger/lager, tijdens het benoemen en het meten van de temperatuur.

Maak isolerende slippers

Je gaat binnenkort op vakantie. Je wilt graag slippers meenemen die je voeten goed beschermen tegen heet zand of een koude tegelvloer. Kunnen de leerlingen zelf een paar isolerende slippers ontwerpen en maken?

In de lessen onderzoek je samen met de leerlingen wat warmteoverdracht is en wat de isolerende eigenschappen van materialen zijn. Daarna ontwerpen en maken de leerlingen zelf isolerende slippers.

Bijbehorende training

Vervolgtraining C - Inhoudsmaten, Isolatie, Chemie

Tijdsduur module

5 uur en 15 minuten (exclusief introductieles en uitbreiding)

Kerndoelen

1, 2, 3, 4, 5, 12, 33, 42, 44, 45, 55

Leerdoelen

Leerdoelen op het gebied van vaardigheden, houding en kennis die van toepassing zijn op iedere module van de lesmethode vind je hier. De module Isolatie heeft ook nog een aantal specifieke leerdoelen:

  • De leerlingen passen de ontwerpcyclus toe bij het maken van de slippers.
  • Ze passen de onderzoekscyclus toe bij het onderzoeken van warmteoverdracht en isolatie.
  • Ze doen kennis op over de opbouw van een zool.
  • Ze kennen de volgende principes van warmteoverdracht: Warmteoverdracht is het overdragen van warmte van het ene materiaal/voorwerp naar het andere. Warmteoverdracht vindt onder andere plaats door geleiding. Warmteoverdracht gaat van warm naar koud. Sommige materialen geleiden beter warmte dan andere materialen. Slechte warmtegeleidende materialen zijn goede isolatoren.
  • Ze weten dat isolatie het tegenhouden van warmteoverdracht is. Iets dat slecht warmte geleidt is een goede isolator.

Aansluiting bij taal

  • De leerlingen formuleren vragen.
  • Ze verwoorden hun eigen ervaringen.
  • Ze beargumenteren hun ontwerpkeuzes.
  • Ze presenteren hun product.
  • Ze maken een promotiefolder, met een productomschrijving van hun slippers en een beschrijving van de unieke eigenschappen van de isolatielaag.
  • Ze kennen en gebruiken de volgende begrippen: warm, koud, temperatuur, thermometer, graden Celsius (ºC), warmteoverdracht, warmtegeleiding, geleiden, isolatie, isolator, isoleren, schoeisel, demping, slijtage, flexibel, voetbed, eigenschap.

Aansluiting bij rekenen

  • De leerlingen kunnen temperatuur in graden Celsius (ºC) meten.
  • Ze kunnen hun meetresultaten analyseren en vergelijken.

Voorbeelden zien?

Lesmateriaal, handleiding, werkbladen, boodschappenlijst: hier zie je voorbeelden. En voor je ’t weet wil je aan de slag.

Voorbeeld

Korte activiteiten voor in de klas

Ook bij dit thema zijn laagdrempelige activiteiten van een uurtje beschikbaar. Die zijn bedoeld om het thema in de klas uit te proberen. Of als aanvulling op een module die je al behandelt. Je kunt de instructies gratis downloaden van de site.

1-4
  • Isolatie
Bewaar je sneeuwbal
5-8
  • Isolatie
Onderzoek hoe je je koude drankje koud houdt