Van een klas (groep 1/2) zijn alle zandvormpjes kapot of kwijt. Kan elke leerling een zandvorm maken voor de klas?
De leerlingen onderzoeken het verband tussen hoogte en breedte en de inhoud. Daarna gaan ze een zandvorm ontwerpen en maken.
Vervolgtraining C - Chemie, Inhoudsmaten en Isolatie
2 uur en 50 minuten (exclusief introductieles en uitbreiding)
1, 2, 3, 12, 23, 32, 33, 42, 44, 45, 55
Leerdoelen op het gebied van vaardigheden, houding en kennis die van toepassing zijn op iedere module van de lesmethode vind je hier. De module Inhoudsmaten heeft ook nog een aantal specifieke leerdoelen:
Aansluiting bij taal
Aansluiting bij rekenen
De klas is op schoolreisje en een van de klasgenoten heeft astma. Ze heeft een apparaat mee om te meten hoeveel lucht ze uitademt. Hiermee kan ze checken of haar medicatie klopt. Dit apparaat is kapot. Kunnen de leerlingen een vervangend meetinstrument maken dat meet hoeveel lucht er wordt uitgeademd na één diepe inademing?
De leerlingen ontdekken hoe je het volume van vloeistoffen en vaste stoffen (voorwerpen) kunt meten. Daarna gaan ze een meetinstrument ontwerpen en maken, dat meet hoeveel lucht je uitademt.
Vervolgtraining C - Chemie, Inhoudsmaten en Isolatie
4 uur (exclusief introductieles en uitbreiding)
1, 2, 3, 5, 8, 12, 23, 28, 32, 33, 41, 42, 44, 45, 55
Leerdoelen op het gebied van vaardigheden, houding en kennis die van toepassing zijn op iedere module van de lesmethode vind je hier. De module Inhoudsmaten heeft ook nog een aantal specifieke leerdoelen:
Aansluiting bij taal
Aansluiting bij rekenen
Lesmateriaal, handleiding, werkbladen, boodschappenlijst: hier zie je voorbeelden. En voor je ’t weet wil je aan de slag.
Ook bij dit thema zijn laagdrempelige activiteiten van een uurtje beschikbaar. Die zijn bedoeld om het thema in de klas uit te proberen. Of als aanvulling op een module die je al behandelt. Je kunt de instructies gratis downloaden van de site.