De klas wil graag een onderwaterwereld maken op de bodem van een aquarium. De leerlingen hebben daarvoor voorwerpen gekregen. Sommige blijven drijven, andere voorwerpen zinken. Kunnen de leerlingen samen een onderwaterwereld ontwerpen en maken? En kunnen ze daarbij alle voorwerpen gebruiken? En er dus voor zorgen dat ook de drijvende voorwerpen zullen zinken?
In de lessen onderzoek je samen met de leerlingen wat hoe gewicht en vorm invloed hebben op het drijven en zinken van voorwerpen. Daarna kiezen de leerlingen een drijvend voorwerpen en ontwerpen en maken ze daarvan in hun groepje een zinkend onderdeel van de onderwaterwereld. In de laatste les combineren ze alle onderdelen tot een gezamenlijke wereld.
Vervolgtraining B - Drijven & Zinken, Irrigatie en Krachten
3 uur (exclusief introductieles en uitbreiding)
2, 3, 8, 12, 42, 44, 45, 55
Leerdoelen op het gebied van vaardigheden, houding en kennis die van toepassing zijn op iedere module van de lesmethode vind je hier. De module Drijven & Zinken heeft ook nog een aantal specifieke leerdoelen:
Aansluiting bij taal
Stel de leerlingen een situatie voor waarin twee kinderen op avontuur zijn. Ze hebben iets te eten mee en hun favoriete spannende boek. Ze willen naar een onbewoond eilandje zwemmen, maar ze willen niet dat de boeken nat worden. Ze komen op het idee om een vlot te maken waarop ze hun boeken droog kunnen vervoeren. Kunnen de leerlingen een vlot ontwerpen en maken?
In de lessen onderzoek ervaren de leerlingen opwaartse kracht en onderzoeken ze of en hoe de factoren vorm, gewicht en grootte/volume van invloed zijn op het drijven of zinken. Daarna ontwerpen en maken de leerlingen een vlot om hun boeken droog te houden.
Vervolgtraining B - Drijven & Zinken, Irrigatie en Krachten
4 uur en 10 minuten (exclusief introductieles en uitbreiding)
1, 2, 3, 5, 8, 12, 42, 44, 45, 55
Leerdoelen op het gebied van vaardigheden, houding en kennis die van toepassing zijn op iedere module van de lesmethode vind je hier. De module Drijven & Zinken heeft ook nog een aantal specifieke leerdoelen:
Aansluiting bij taal
Aansluiting bij rekenen
Lesmateriaal, handleiding, werkbladen, boodschappenlijst: hier zie je voorbeelden. En voor je ’t weet wil je aan de slag.
De korte activiteiten bij dit thema zijn binnenkort beschikbaar.