De leerlingen willen graag (stoep)krijten, maar het is bijna op. Kunnen de leerlingen zelf stoepkrijt maken?
De leerlingen leren het
begrip eigenschappen. Ze ervaren dat gipspoeder en water met elkaar reageren,
het gips wordt hard wanneer het in aanraking komt met water. Vervolgens
ontwerpen en maken ze zelf gips met gipspoeder, verf en water
Vervolgtraining C - Chemie, Inhoudsmaten en Isolatie
2 uur en 35 minuten (exclusief introductieles en uitbreiding)
1, 2, 3, 12, 42, 44, 45, 55
Leerdoelen op het gebied van vaardigheden, houding en kennis die van toepassing zijn op iedere module van de lesmethode vind je hier. De module Chemie heeft ook nog een aantal specifieke leerdoelen:
Aansluiting bij taal
Na gym stinkt het gymlokaal. Kunnen we deze geur maskeren? Kunnen de leerlingen een geurverspreider ontwerpen en maken waardoor je de stank in het gymlokaal niet meer ruikt?
De leerlingen extraheren geuren uit verse kruiden, ze ontdekken dat geurstoffen kunnen oplossen in olie en/of water. Daarna ontwerpen en maken de leerlingen een geurverspreider voor de zelf samengestelde geur.
4 uur (exclusief introductieles en uitbreiding)
1, 2, 3, 5, 12, 41, 42, 44, 45, 55
Aansluiting bij taal
Benieuwd naar het lesmateriaal? Handleiding, werkbladen, boodschappenlijst: hier zie je een aantal voorbeelden. En voor je ’t weet wil je aan de slag.
Ook bij dit thema zijn laagdrempelige activiteiten van een uurtje beschikbaar. Die zijn bedoeld om het thema in de klas uit te proberen. Of als aanvulling op een module die je al behandelt. Je kunt de instructies gratis downloaden van de site.